Trong nhiều thập kỷ qua, dù số lượng nghiên cứu về ảnh hưởng của khả
năng điều hòa cảm xúc lên các biến số quan trọng ở tuổi vị thành niên như
các vấn đề hành vi và thành tích học đường không ngừng tăng lên trên thế
giới, hiểu biết và chứng cứ khoa học về lĩnh vực này ở Việt Nam vẫn còn
hiếm hoi. Do đó, nghiên cứu này có mục tiêu phân tích vai trò của khả năng
điều hòa cảm xúc ở trẻ vị thành niên tại Việt Nam (cả hai khía cảnh điều
hòa cảm xúc bên trong và trong mối quan hệ) lên hai biến số phụ thuộc nêu
trên. Mẫu nghiên cứu bao gồm 1194 trẻ vị thành niên Việt Nam từ 15 đến
18 tuổi. Kết quả thu được cho thấy khả năng điều hòa cảm xúc bên trong
có thể làm giảm nguy cơ trẻ phat triển những vấn đề hành vi hướng ngoại
lẫn hướng nội. Tuy nhiên, vai trò của khả năng điều hòa cảm xúc trong mối
quan hệ là không rõ ràng và cần tìm hiểu thêm. Ngoài ra, khả năng điều
hòa cảm xúc của trẻ vị thành niên không có tính dự báo cho thành tích học
đường của trẻ. Trong những nghiên cứu trong tương lai, cần lưu ý phân tích
sâu rộng hơn về ảnh hưởng cụ thể của khả năng điều hòa cảm xúc trong mối
quan hệ lên các biến số phụ thuộc đã nêu ở tuổi vị thành niên.
16 trang |
Chia sẻ: Thục Anh | Ngày: 18/05/2022 | Lượt xem: 306 | Lượt tải: 0
Nội dung tài liệu Vai trò của điều hòa cảm xúc lên các vấn đề hành vi và thành tích học đường ở trẻ vị thành niên Việt Nam, để tải tài liệu về máy bạn click vào nút DOWNLOAD ở trên
the role of Interpersonal ER on adolescents’ behaviors and academic
performance, in which social desirability is supposed to be controlled.
Most importantly, as the predicting role of Intrapersonal ER in behavioral
problems is thoroughly confirmed, programs or interventions that aim to
ameliorate Intrapersonal ER are thought to be necessary to prevent further
behavioral problems within Vietnamese adolescents, which may improve
their life quality (Mavroveli et al., 2009).
377
Ta
bl
e 1
. D
es
cr
ip
tiv
e s
ta
tis
tic
s b
y
ge
nd
er
an
d
gr
ad
e l
ev
el
α
Ra
ng
e
To
ta
l
G
en
de
r
G
ra
de
le
ve
l
M
al
e
Fe
m
al
e
G
ra
de
1
0
G
ra
de
1
1
G
ra
de
1
2
N
11
94
45
2
74
2
64
4
27
5
27
5
Ec
on
om
ic
1-
7
4.
45
(1
.1
6)
4.
41
(1
.1
7)
4.
48
(1
.1
5)
4.
43
(1
.1
5)
4.
43
(1
.1
4)
4.
54
(1
.1
7)
A
ca
de
m
ic
0-
9.
7
7.
50
(1
.0
0)
7.
45
(.
90
)c
7.
58
(.
90
)c
7.
60
(.
99
)a
7.
34
(.
79
)a
7.
54
(.
77
)
In
tr
a E
R
.7
0
1-
5
3.
12
(.
88
)
3.
28
(.
85
)a
3.
02
(.
89
)a
3.
06
(.
86
)
3.
16
(.
92
)
3.
20
(.
90
)
In
te
r E
R
.7
0
1-
5
2.
97
(.
81
)
2.
99
(.
79
)
2.
96
(.
83
)
2.
91
(.
81
)c
2.
99
(.
83
)
3.
09
(.
80
)c
In
te
rn
al
iz
in
g
pr
ob
le
m
s
.8
7
0.
60
-1
.7
8
.7
6
(.3
1)
.7
0
(.2
9)
a
.8
1
(.3
1)
a
.7
5
(.3
0)
c
.8
1
(.3
2)
c
.7
6
(.3
0)
W
ith
dr
aw
al
.7
4
0-
2.
00
.8
2
(.4
1)
.8
0
(.4
1)
.8
4
(.4
1)
.8
2
(.4
1)
.8
4
(.4
1)
.8
0
(.4
3)
So
m
at
ic
co
m
pl
ai
nt
.7
3
0-
1.
91
.6
0
(.3
3)
.5
3
(.3
1)
a
.6
4
(.3
3)
a
.5
6
(.3
2)
a,c
.6
5
(.3
6)
a
.6
3
(.3
2)
c
A
nx
ie
ty
/D
ep
re
ss
io
n
.8
2
0-
1.
92
.8
7
(.3
9)
.7
8
(.3
6)
a
.9
3
(.3
9)
a
.8
6
(.3
9)
.9
1
(.3
8)
.8
5
(.4
0)
Ex
te
rn
al
iz
in
g
pr
ob
le
m
s
.8
3
0.
60
-1
.5
7
.6
0
(.2
2)
.6
1
(.2
4)
.5
9
(.2
0)
.5
7
(.2
1)
a,b
.6
4
(.2
2)
a
.6
4
(.2
2)
b
D
el
in
qu
en
cy
.6
7
0-
1.
29
.5
1
(.2
1)
.5
5
(.2
3)
a
.4
8
(.2
0)
a
.4
7
(.2
0)
a,b
.5
4
(.2
2)
a
.5
5
(.2
2)
b
A
gg
re
ss
io
n
.7
7
0-
1.
83
.6
9
(.2
7)
.6
7
(.2
9)
.7
0
(.2
6)
.6
5
(.2
6)
a,b
.7
8
(.2
8)
a
.7
3
(.2
8)
b
N
ot
e:
a,
b:
p
<
.0
1;
c,
d
: p
<
.0
5.
In
tra
E
C:
In
tra
pe
rs
on
al
E
m
ot
io
na
l C
om
pe
te
nc
es
. I
nt
er
E
C:
In
te
rp
er
so
na
l E
m
ot
io
na
l
Co
m
pe
te
nc
es
. E
co
no
m
ic:
E
co
no
m
ic
ba
ck
gr
ou
nd
. A
ca
de
m
ic:
A
ca
de
m
ic
pe
rfo
rm
an
ce
.
378
Ta
bl
e 2
. B
iv
ar
ia
te
P
ea
rs
on
’s
co
rr
el
at
io
ns
b
et
w
ee
n
stu
dy
v
ar
ia
bl
es
V
ar
ia
bl
es
2
3a
3b
4
4a
4b
4c
5
5a
5b
1.
E
co
no
m
ic
.2
1*
*
.0
7*
.1
0*
*
-.1
2*
*
-.1
3*
*
-.0
5
-.1
1*
*
.0
3
.0
3
.0
2
2.
A
ca
de
m
ic
-
-.0
3
.0
7*
-.1
2*
*
-.1
3*
*
-.0
4
-.1
3*
*
-.1
6*
*
-.2
0*
*
-.1
1*
*
3a
. I
nt
ra
E
R
-
.2
8*
*
-.3
4*
*
-.2
9*
*
-.1
8*
*
-.3
4*
*
-.1
0*
*
-.1
8*
*
.0
4
3b
. I
nt
er
E
R
-
-.0
4
-.1
6*
*
.1
0*
*
-.0
3
.1
2*
*
.0
8*
*
.1
4*
*
4.
In
te
rn
al
iz
in
g
pr
ob
le
m
s
-
.7
7*
*
.7
7*
*
.9
1*
*
.4
3*
*
.3
0*
*
.4
5*
*
4a
. W
ith
dr
aw
al
-
.3
7*
*
.5
8*
*
.1
9*
*
.1
5*
*
.1
9*
*
4b
. S
om
at
ic
co
m
pl
ai
nt
-
.5
4*
*
.4
5*
*
.3
5*
*
.4
3*
*
4c
. A
nx
ie
ty
/D
ep
re
ss
io
n
-
.3
9*
*
.2
3*
*
.4
4*
*
5.
E
xt
er
na
liz
in
g
pr
ob
le
m
s
-
.8
4*
*
.9
2*
*
5a
.D
el
in
qu
en
cy
-
.5
6*
*
5b
. A
gg
re
ss
io
n
-
N
ot
e:
*:
p
<
.0
5;
*
*:
p
<
.0
1.
E
co
no
m
ic:
E
co
no
m
ic
ba
ck
gr
ou
nd
. A
ca
de
m
ic:
A
ca
de
m
ic
pe
rfo
rm
an
ce
. I
nt
ra
E
R:
In
tra
pe
rs
on
al
E
m
ot
io
n
Re
gu
la
tio
n.
In
te
r E
R:
In
te
rp
er
so
na
l E
m
ot
io
n
Re
gu
la
tio
n.
379
Ta
bl
e 3
. S
um
m
ar
y
of
H
ie
ra
rc
hi
ca
l R
eg
re
ss
io
n
A
na
ly
sis
fo
r v
ar
ia
bl
es
p
re
di
ct
in
g
In
te
rn
al
iz
in
g
pr
ob
le
m
s,
Ex
te
rn
al
iz
in
g
pr
ob
le
m
s a
nd
A
ca
de
m
ic
p
er
fo
rm
an
ce
In
te
rn
al
iz
in
g
be
ha
vi
or
s
Ex
te
rn
al
iz
in
g
be
ha
vi
or
s
A
ca
de
m
ic
p
er
fo
rm
an
ce
M
od
el
1
M
od
el
2
M
od
el
1
M
od
el
2
M
od
el
1
M
od
el
2
SE
B
Β
SE
B
β
SE
B
β
SE
B
β
SE
B
β
SE
B
β
Se
x
.0
2
.1
8*
*
.0
2
.1
3*
*
.0
1
-.0
6
.0
1
-.0
7*
.0
5
.0
6*
.0
5
.0
7*
G
ra
de
.0
1
.0
3
.0
1
.0
4
.0
1
.1
6*
*
.0
1
.1
7*
*
.0
3
-.0
3
.0
3
-.0
4
Ec
on
om
ic
.0
1
-.1
3*
*
.0
1
-.1
1*
*
.0
1
.0
2
.0
1
.0
3
.0
2
.2
1*
*
.0
2
.2
2*
*
In
tr
a E
R
.0
1
-.3
3*
*
.0
3
-.1
6*
*
.0
3
-.0
5
In
te
r E
R
.0
1
.0
6
.0
3
.1
3*
*
.0
3
.0
6
R²
.0
5
.1
4
.0
3
.0
6
.0
5
.0
6
F
18
.7
4*
*
36
.8
2*
*
11
.3
9*
*
14
.2
5*
*
18
.4
3*
*
13
.5
9*
*
N
ot
e:
*:
p
<
.0
5;
**
: p
<
.0
1.
In
tra
: I
nt
ra
pe
rs
on
al
E
m
ot
io
na
l R
eg
ul
at
io
n.
In
te
r:
In
te
rp
er
so
na
l E
m
ot
io
na
l R
eg
ul
at
io
n.
Ec
on
om
ic:
E
co
no
m
ic
ba
ck
gr
ou
nd
. G
ra
de
: g
ra
de
le
ve
l.
380
REFERENCES
Annie, W., Howard, W., & Mildred, M. (1996), Achievement and Ability Tests –
Definition of the Domain, Educational Measurement, 2, 2-5.
Berking, M., & Wupperman, P. (2012). Emotion regulation and mental
health: recent findings, current challenges, and future directions.
Current Opinion in Psychiatry, 25(2), 128-34. https://doi.org/110.1097/
YCO.1090b1013e3283503669
Brasseur, S., Grégoire, J., Bourdu, R. & Mikolajczak, M. (2013). The Profile of
Emotional Competence (PEC): Development and Validation of a Self-
Reported Measure that Fits Dimensions of Emotional Competence Theory.
PloS One, 8(5). https://doi.org/10.1371/journal.pone.0062635
Cha, C., & Nock, M. (2009). Emotional Intelligence Is a Protective Factor for
Suicidal Behavior. Journal of the American Academy of Child and Adolescent
Psychiatry, 48(4), 422-30. https://doi.org/10.1097/CHI.0b013e3181984f44
Cheung, R., Leung, M., Chung, K., & Cheung, H. (2018). Family risks and adolescent
adjustment in Chinese contexts: Testing the mediating role of emotional
intelligence. Journal of Child and Family Studies, 27(12), 3887-96.
Costa, A., & Faria, L. (2015). The impact of Emotional Intelligence on academic
performance: A longitudinal study in Portuguese secondary school.
Learning and Individual Differences, 37, 38-47.
Graber, J. (2013). Internalizing Problems during Adolescence. In R. Lerner & L.
Steinberg (Eds.). Handbook of Adolescent Psychology, 2nd edition. Wiley.
Gross, J. (1998). The emerging field of emotion regulation: An integrative review.
Review of General Psychology, 2(3), 271-99.
Khanh Ha, T., Van Luot, N. & Różycka-Tran, J. (2015). Similarities and differences
in values between Vietnamese parents and adolescents. Health Psychology
Report, 3(4). https://doi.org/10.5114/ hpr.2015.51933
Kotsou, I., Mikolajczak, M., Heeren, A., Gregoire, J. & Leys, C. (2018).
Improving Emotional Intelligence: A Systematic Review of Existing
Work and Future Challenges. Emotion Review, 11(2). https://doi.org/
10.1177/1754073917735902
Leroy, V., Gregoire, J., Magen, E., Gross, J. J., & Mikolajczak, M. (2012). Resisting
the sirens of temptation while studying: Using reappraisal to increase
focus, enthusiasm, and performance. Learning and Individual Differences,
22(2), 263-68.
381
Liddell, B., & Williams, E. (2019). Cultural Differences in Interpersonal
Emotion Regulation. Frontiers in psychology, 10. https://doi.org/10.3389/
fpsyg.2019.00999
Limonero, J., Tomas-Sabado, J., & Fernandez-Castro, J. (2006). Perceived
emotional intelligence and its relation to tobacco and cannabis use among
university students. Psicothema, 18, 95-100.
Mavroveli, S., Petrides, K., Sangareau, Y. & Furnham, A. (2009). Exploring
the relationships between trait emotional intelligence and objective
socio-emotional outcomes in childhood. British Journal of Educational
Psychology, 79, 259-72.
McDermott, M., Tull, M., Gratz, K., Daughters, S., & Lejuez, C. (2009). The role of
anxiety sensitivity and difficulties in emotion regulation in post-traumatic
stress disorder among crack/cocaine-dependent patients in residential
substance abuse treatment. Journal of Anxiety Disorders, 23(5), 591-99.
https://doi.org/10.1016/j.janxdis.2009.01.006
Mikolajczak, M. (2009). Going beyond the ability-trait debate: A three-level
model of emotional intelligence. E-Journal of Applied Psychology, 5, 25–32.
https://doi.org/10.7790/ejap.v5i2.175
Petrides, K., Frederickson, N., & Furnham, A. (2004). The role of trait emotional
intelligence in academic performance and deviant behavior at school.
Personality and Individual Differences, 36(2), 277-93.
Ruttledge, R., & Petrides, K. (2012). A cognitive behavioural group approach
for adolescents with disruptive behaviour in schools. School Psychology
International, 33.
Schutte, N., Malouff, J., Thorsteinsson, E., Bhullar, N., & Rooke, S. (2007). A meta-
analytic investigation of the relationship between emotional intelligence
and health. Personality and individual differences, 42(6), 921-33. https://
doi.org/10.1016/j.paid.2006.09.003
Supplee, L., Skuban, E., Shaw, D., & Prout, J. (2009). Emotion regulation strategies
and later externalizing behavior among European American and African
American children. Development and Psychopathology, 21(2), 393-415.
https://doi.org/10.1017/S0954579409000224
Các file đính kèm theo tài liệu này:
- vai_tro_cua_dieu_hoa_cam_xuc_len_cac_van_de_hanh_vi_va_thanh.pdf