Tăng cường nguồn lực tài chính đã đang và luôn là một trong những vấn đề được chú
trọng hàng đầu trong tiến trình phát triển giáo dục đại học, đặc biệt là đối với nhóm đại học công
lập vốn đang đối mặt với nhiều khó khăn khi nguồn lực tài chính chủ chốt - ngân sách công - suy
giảm từng ngày. Trong nghiên cứu này, nhóm tác giả khảo sát các cơ chế tăng cường nguồn lực tài
chính cho các cơ sở giáo dục đại học công lập trên thế giới. Từ đó, một số hàm ý được rút ra cho
các cơ sở giáo đục đại học công lập Việt Nam.
13 trang |
Chia sẻ: Thục Anh | Ngày: 14/05/2022 | Lượt xem: 632 | Lượt tải: 0
Nội dung tài liệu Tăng cường nguồn lực tài chính cho giáo dục đại học công lập: Kinh nghiệm quốc tế và gợi ý cho Việt Nam, để tải tài liệu về máy bạn click vào nút DOWNLOAD ở trên
tư nhân định kỳ theo mức giá
thỏa thuận. Các nội dung có thể triển khai hợp
tác công tư trong giáo dục cũng rất đa dạng, bao
gồm: Quản trị và vận hành chương trình/trường
học, tổ chức thi đầu vào, cung cấp các dịch hỗ
trợ như nhà ở, y tế, vận tải, bảo trì, an ninh,
Có thể phân chia nội dung hợp tác công tư
thành 2 nhóm: i) Hợp tác công tư về các hoạt
động dịch vụ, hỗ trợ như: cơ sở vật chất, ký túc
xá sinh, việc tuyển sinh, quản lý vận hành; và
ii) Hợp tác công tư về các hoạt động chuyên
môn như đào tạo và nghiên cứu.
5. Kết luận và Khuyến nghị
Tăng cường nguồn lực tài chính, vừa đảm
bảo nguồn thu để duy trì chất lượng đào tạo và
nghiên cứu khoa học, vừa đảm bảo hiệu quả của
N.T. Linh et al. / VNU Journal of Science: Education Research, Vol. 37, No. 2 (2021) 36-48
46
ngân sách nhà nước là một yêu cầu cấp bách
đối với các nhà hoạch định chính sách cũng như
các cơ sở giáo dục đại học công lập tại Việt
Nam hiện nay. Trong khoảng 30 năm qua, Nhà
nước Việt Nam đã ban hành nhiều chính sách liên
quan đến tăng cường tài chính cho giáo dục đại
học công lập. Ví dụ tiêu biểu có thể kể đến như
Nghị quyết 90-CP năm 1997 về Phương hướng và
chủ trương xã hội hoá các hoạt động giáo dục, y
tế, văn hoá, Nghị định 43/2006/NĐ-CP Quy định
quyền tự chủ, tự chịu trách nhiệm về thực hiện
nhiệm vụ, tổ chức bộ máy, biên chế và tài chính
đối với đơn vị sự nghiệp công lập, Nghị định
16/2015/NĐ-CP Quy định cơ chế tự chủ của
đơn vị sự nghiệp công lập [38-40].
Mặc dù vậy, chúng ta vẫn còn lúng túng
trong việc ban hành các cơ chế cụ thể nhằm cụ
thể hóa việc tăng cường nguồn lực tài chính cho
giáo dục đại học công lập ở Việt Nam. Các cơ
chế tăng cường nguồn lực tài chính trên thế giới
trong bài viết này, đặc biệt là các kinh nghiệm
từ các cơ chế khuyến khích cạnh tranh và theo
kết quả đầu ra là các căn cứ và tham khảo phù
hợp cho các nhà làm chính sách và lãnh đạo
giáo dục đại học công lập tại Việt Nam. Cụ thể,
các cơ chế tài chính hướng tới khuyến khích
nâng cao kết quả mà chưa được áp dụng nhiều
tại Việt Nam như Cấp ngân sách nhà nước căn
cứ theo công thức đầu ra (performance-based
formula funding), Cấp ngân sách nhà nước theo
hợp đồng chất lượng, quỹ cạnh tranh, cần
được nghiên cứu và áp dụng tại Việt Nam ở
mức độ rộng hơn. Bên cạnh đó, các cơ chế truyền
thống như Cấp ngân sách nhà nước căn cứ theo
dữ liệu lịch sử (historical based funding), Học phí
có mức trần do nhà nước kiểm soát, tín dụng sinh
viên, cần được nghiên cứu kỹ lưỡng, nhất là
các bài học từ kinh nghiệm quốc tế để cải tiến
theo hướng hiệu quả hơn.
Lời cảm ơn
Bài Báo là sản phẩm của Đề tài “Một số
giải pháp đột phá về chính sách tài chính nhằm
phát triển giáo dục đại học ở Việt Nam giai
đoạn 2021-2030, tầm nhìn 2035”, mã số
ĐTĐL.XH-07/19.
Tài liệu tham khảo
[1] D. Albrecht, A. Ziderman, Financing Universities in
Developing Countries,
68740210335/Financing-universities-in-developing-
countries/, 1992 (accessed on: February 19th, 2021).
[2] B. Johnstone, Challenges of Financial Austerity:
Imperatives and Limitations of Revenue
Diversification in Higher Education, Welsh
J. Educ./Cylchgr, Addysg Cymru, Vol. 11, No. 1,
2002, pp. 18-36, https://doi.org/10.16922/wje.11.1.3.
[3] F. K. Alexander, The Changing Face of
Accountability: Monitoring and Assessing
Institutional Performance in Higher Education,
J. Higher Educ, Vol. 71, No. 4, 2000, pp. 411-431,
https://doi.org/10.1080/00221546.2000.11778843.
[4] J. S. Kuo, Y. C. Ho, The Cost Efficiency Impact of
the University Operation Fund on Public
Universities in Taiwan, Econ, Educ, Rev, Vol. 27,
No. 5, 2008, pp. 603-612,
https://doi.org/10.1016/j.econedurev.2007.06.003.
[5] E. B. Pruvot, T. Estermann, University Autonomy in
Europe III: The Scorecard 2017, European
University ASSociation,
https://eua.eu/resources/publications/350:university-
autonomy in-europe-iii- the-scorecard-2017.html/,
2017 (accessed on: February 19th, 2021).
[6] I. Liefner, Funding, Resource Allocation, and
Performance in Higher Education Systems, High,
Educ, Vol. 46, No. 4, 2003, pp. 469-489,
https://link.springer.com/article/10.1023%2FA%3A1
027381906977/, 2003 (accessed on: February
19th, 2021).
[7] L. De Dominicis, P. Susana Elena, Z. Ana
Fernández, European University Funding and
Financial Autonomy: A Study on the Degree of
Diversification of University Budget and the Share
of Competitive Funding, Publ, Off, Eur, Union,
2011, pp. 1-38.
[8] T. Agasisti, C. Pohl, Comparing German and Italian
Public Universities: Convergence or Divergence in
the Higher Education Landscape?, Manag, Decis,
Econ, Vol. 33, No. 2, 2012, pp. 71-85,
https://doi.org/10.1002/mde.1561.
[9] B. A. Powell, D. S. Gilleland, L. C. Pearson,
Expenditures, Efficiency, and Effectiveness in U.S.
Undergraduate Higher Education: A National
Benchmark Model, J. Higher Educ, Vol. 83, No. 1,
2012, pp. 102-127,
https://doi.org/10.1080/00221546.2012.11777236.
[10] A. Jaramillo, T. Melonio, Breaking Even or
Breaking through: Reaching Financial Sustainability
N.T. Linh et al. / VNU Journal of Science: Education Research, Vol. 37, No. 2 (2021) 36-48
47
While Providing High Quality Standards in
Higher Education in the Middle East and North
Africa (English),
68275946360/Breaking-even-or-breaking-through-
reaching-financial-sustainability-while-providing-
high-quality-standards-in-higher-education-in-the-
Middle-East-and-North-Africa/, 2011 (accessed on:
February 19th, 2021).
[11] S. Agha, I. Kuhail, N. A. Nabi, M. Salem,
A. Ghanim, Assessment of Academic Departments
Efficiency using Data Envelopment analysis, J. Ind.
Eng, Manag, Vol. 4, No. 2, 2011, pp. 301-325,
https://dx.doi.org/10.3926/jiem/, 2011 (accessed on:
February 19th, 2021).
[12] B. Jongbloed, Performance-based Funding in Higher
Education: An International Survey”, Art. 35, 2001,
https://www.researchgate.net/publication/228381685
_Performance-
based_Funding_in_Higher_Education_an_internation
al_survey/, 2001 (accessed on: February 19th, 2021).
[13] Universities UK, University Funding Explained,
https://www.universitiesuk.ac.uk/policy-and-
analysis/reports/Documents/2016/university-
funding-explained.pdf/, 2016 (accessed on: February
19th, 2021).
[14] J. Salmi, A.M. Hauptman, Innovations in Tertiary
Education Financing: A Comparative Evaluation of
Allocation Mechanisms, World Bank,
68314986713/Innovations-in-tertiary-education-
financing-a-comparative-evaluation-of-allocation-
mechanisms/, 2006 (accessed on: February
19th, 2021).
[15] The Pew Charitable Trusts, Federal and state
Funding of Higher Education: A Changing
Landscape,
https://www.pewtrusts.org/~/media/assets/2015/06/f
ederal_state_funding_higher_education_final.pdf/,
2015 (accessed on: February 19th, 2021).
[16] Prime Minister, Decree on Mechanism for
Collection and Management of Tuition Fees
Applicable to Educational Institutions in the
National Education System and Policies on
Tuition Fee Exemption and Reduction and
Financial Support From Academic Year 2015 -
2016 to 2020 - 2021,
hphu/hethongvanban?class_id=1&_page=1&mod
e=detail&document_id=181665/, 2015 (accessed
on: February 19th, 2021).
[17] OEC Global Education, Overview of the cost of
studying in Thailand (OEC Global Education,
https://oecglobal.com.vn/tong-quan-ve-chi-phi-
du-hoc-thai-lan.html/, 2018 (accessed on:
February 19th, 2021).
[18] A. Jackson, M. Nudelman, It Costs more to go to
College in America than Anywhere Else in the
World, https://www.businessinsider.com/how-much-
college-costs-around-the-world-2017-9/, 2017
(accessed on: February 19th, 2021).
[19] C. Hodgson, The 12 European Countries with the
Highest University Fees,
https://www.businessinsider.com/european-
countries-highest-university-fees-2017-10/, 2017
(accessed on: February 19th, 2021).
[20] K. Warren, Here’s What College Costs in 28
Countries Around the World,
https://www.businessinsider.com/cost-of-college-
countries-around-the-world-2018-6/, 2018 (accessed
on: February 19th, 2021).
[21] Study Portals Master, Tuition Fees and Living Costs
in France,
https://www.mastersportal.com/articles/355/tuition-
fees-and-living-costs-in-france.html/, 2018 (accessed
on: February 19th, 2021).
[22] Australian Department of Education and Training,
Allocation of Units of Study to Funding Clusters and
Student Contribution Bands According to Field of
Education Codes,
https://docs.education.gov.au/system/files/doc/other/
2018_allocation_of_units_of_study_2018_12_18.pd
f/, 2018 (accessed on: February 19th, 2021).
[23] D. Stager, Returns to Investment in Ontario
University Education, 1960-1990, and Implications
for Tuition Fee Policy, Can, J. High, Educ,
Vol. 26, No. 2, 1996, pp. 1-21.
[24] A. Stark, Which Fields Pay, Which Fields Don’t? An
Examination of the Returns to University Education
in Canada by Detailed Field of Study, Canada
Department of Finance,
https://www.fin.gc.ca/pub/pdfs/wp2007-03e.pdf/,
2007 (accessed on: February 19th, 2021).
[25] B. Chapman, B. Hunter, Exploring Creative
Applications of Income Contingent Loans, Aust,
J. Labour Econ, Vol. 12, No. 2, 2009, pp. 133-144.
[26] Community Foundation of Greater Fort Wayne,
Charity vs Philanthropy?,
https://cfgfw.org/blogs/2095/, 2018 (accessed on:
February 19th, 2021).
[27] W. Kenton, Philanthropy Defined,
https://www.investopedia.com/terms/p/philanthropy.
asp/, 2018 (accessed on: February 19th, 2021).
[28] T. Devinney, Raising Capital: The Problem of
Philanthropy and Funding in Australian Universities,
N.T. Linh et al. / VNU Journal of Science: Education Research, Vol. 37, No. 2 (2021) 36-48
48
https://theconversation.com/raising-capital-the-
problem-of-philanthropy-and-funding-in-australian-
universities-15340/, 2013 (accessed on: February
19th, 2021).
[29] Nonprofit Colleges Online, The World’s 50
Wealthiest universities,
https://www.nonprofitcollegesonline.com/wealthiest-
universities-in-the-world/, 2019 (accessed on:
February 19th, 2021).
[30] The Chronicle List, “Which Colleges Have the
Largest Endowments?”,
https://www.chronicle.com/article/Which-Colleges-
Have-the/245587/, 2019 (accessed on: February
19th, 2021).
[31] R. A. Prince, K. M. File, The Seven Faces of
Philanthropy: A New Approach to Cultivating Major
Donors, Jossey Bass, 2001.
[32] M. Rohayati, Y. Najdi, J. Williamson, Philanthropic
Fundraising of Higher Education Institutions: A
Review of the Malaysian and Australian
Perspectives, Sustainability, Vol. 8, No. 6, 2016,
pp. 541, https://doi.org/doi: 10.3390/su8060541.
[33] C. Cornwell, D. B. Mustard, Merit-based College
Scholarships and Car Sales, Educ, Financ, Policy,
Vol. 2, No. 2, 2007, pp. 133-151,
https://doi.org/10.1162/edfp.2007.2.2.133.
[34] P. N. Marcucci, D. B. Johnstone, Tuition Fee
Policies in a Comparative Perspective: Theoretical
and Political Rationales, J. High, Educ, Policy
Manag, Vol. 29, No. 1, 2007, pp. 25-40,
https://doi.org/10.1080/13600800600980015.
[35] NCES, Average Undergraduate Tuition and Fees and
Room and Board Rates Charged for Full-time
Students in Degree-granting Postsecondary
Institutions, by Control and Level of Institution and
State or Jurisdiction: 2015-16 and 2016-17,
https://nces.ed.gov/programs/digest/d17/tables/dt17_
330.20.asp/, 2017 (accessed on: February 19th, 2021).
[36] Research Councils UK, Independent External
Challenge Report, Retrieved from Research Councils
UK Knowledge Transfer in the Eight Research
Councils, 2006.
[37] J. Tilak, Public-private Partnership in Education,
New Delhi, 2016,
https://www.headfoundation.org/papers/2016_3)_Pu
blic_Private_Partnership_in_Education.pdf/, 2016
(accessed on: February 19th, 2021).
[38] Vietnam Government, Resolution on the Direction
and Policy of Socialization of Educational,
Medical and Cultural Activities),
https://thuvienphapluat.vn/van-ban/Giao-duc/Nghi-
quyet-90-CP-phuong-huong-va-chu-truong-xa-hoi-
hoa-cac-hoat-dong-giao-duc-y-te-van-hoa-
40903.aspx/, 1997 (accessed on: February 19th, 2021).
[39] Vietnam Government, Decree Providing for the
Right to Autonomy and Self-responsibility for
Task Performance, Organizational Apparatus,
Payroll and Finance of Public Non-business Units,
https://thuvienphapluat.vn/van-ban/bo-may-hanh-
chinh/Nghi-dinh-43-2006-ND-CP-quyen-tu-chu-tu-
chiu-trach-nhiem-thuc-hien-nhiem-vu-to-chuc-bo-
may-bien-che-tai-chinh-doi-voi-don-vi-su-nghiep-
cong-lap-11313.aspx/, 2006 (accessed on: February
19th, 2021).
[40] Vietnam Government, Decree Stipulating the
Mechanism for Exercising the Autonomy of Public
Administrative Unit),
https://thuvienphapluat.vn/van-ban/bo-may-hanh-
chinh/Nghi-dinh-16-2015-ND-CP-co-che-tu-chu-
cua-don-vi-nghiep-cong-lap-266548.aspx/, 2015
(accessed on: February 19th, 2021).
Các file đính kèm theo tài liệu này:
- tang_cuong_nguon_luc_tai_chinh_cho_giao_duc_dai_hoc_cong_lap.pdf